#3. "Galerija na otvorenom"
Modernist nakladništva i Književnog salona Korzo
25 godina od odlaska Gorana Merkaša
#3. "Galerija na otvorenom" Modernist nakladništva i Varaždinskog
književnog salona Korzo predstavila je dosad najveću izložbu radova
Gorana Merkaša. Više od 40 djela iz svih njegovih stvaralačkih faza
potvrđuju zašto ga je ugledna likovna kritičarka Marina Baričević
smatrala jednim od najznačajnijih slikara generacije: "Kod Gorana
Merkaša sposobnost vizualnog mišljenja je potpuna!... On je apsolutno u
svom mediju." S pravom Gorana Merkaša možemo smatrati najvećim
varaždinskim slikarom unatrag pedeset godina. Naime, upravo je godina
1977. važna za tu kontekstualizaciju, jer te nas je godine napustio
Miljenko Stančić, odnosno, to je trenutak kad Goran Merkaš započinje
stalni angažman u HNK Varaždin, oblikujući gotovo sve plakate (djelujući
pored toga i kao scenograf te dizajner svih ostalih tiskovina) za
predstave sve do prerane smrti (1996.). U tom je razdoblju u žanr
plakata utkao zapanjujući tematski sloj i način artikulacije
crtežom/slikom – afirmirajući taj vid stvaranja najrespektabilnijim
umjetničkim dionikom, artefaktom snažne estetske vizualnosti.
Nezaboravna je činjenica ere Gorana Merkaša – svaka nova kazališna
predstava u Varaždinu čekala se s jednakim zanimanjem kod publike glede
uprizorenja na daskama kao i s plakatnom vizualizacijom u izlozima.
Merkaš je bio konstitutivni, nezaobilazni čimbenik ukupnog djelovanja
varaždinskog kazališta – i to je jedinstven slučaj u svijetu, zapravo
dokaz magije i energičnosti njegovog slikarstva, talenta koji je pedeset
godina nedosegnut. Dakako, pored plakata na arhitektonska zdanja
glavnog varaždinskog trga projicirane su i njegove slike, crteži,
kolaži, skice, kao i kultno djelo "Posljednji doručak" (o kojem Marina
Baričević piše: "... jutarnja gozba saveza života i njegove žrtve,
umjetnošću svjetlost spoznaje..."). Nažalost, i 25 godina nakon njegove
smrti ne postoji publikacija koja bi cjelovito i primjereno (kako
domovini tako i svijetu) predstavila taj splendidni opus, što je, pišući
o Merkašu, i Marina Baričević precizno anticipirala: "U biti Merkaševe
poetike je ljudska sudbina, čovjekova potraga za sobom, želja za
potvrdom u svijetu na koji smo osuđeni, u kome se gubimo..." S tim u
vezi, napomenimo da niti jedno od četrdesetak prikazanih djela Gorana
Merkaša na varaždinskom Korzu (27. 3. 2021.) - nije dobavljeno iz
varaždinskih izvora.
(Foto-portret Gorana Merkaša tijekom projekcije/izložbe: Zoran Gracer)
Modernist nakladništvo i Varaždinski književni salon Korzo zahvaljuju
Marijanu Varjačiću, kao i svima na Korzu nazočnima koji se subotnjim
prisustvom prisjetili posljednjeg varaždinskog genija, time
demonstrirali na koji način se zahvaljuje pojedincima nemjerljivog
doprinosa kulturnom, duhovnom i urbanom identitetu Varaždina.Nedvojbeno
danas najvažnija umjetnička manifestacija u Varaždinu, "Galerija na
otvorenom", nastavlja se u travnju.
Prilog Varaždinske televizije, 1.4.2021.
www.modernist.hr
video prilog:
https://www.youtube.com/watch?v=3mzLwrG2ApE
https://www.facebook.com/Modernist-nakladni%C5%A1tvo-103401088243844/
No comments:
Post a Comment